Total Tayangan Halaman

Masalah Perubatan Bersekutu Dengan Berpeluh berlebihan di Malam

Masalah Perubatan Bersekutu Dengan Berpeluh berlebihan di Malam

Peluh adalah cara semula jadi badan menghasilkan cecair masin untuk mengekalkan suhu dalaman yang berterusan. Peluh biasanya berlaku di bawah lengan, kaki, dan tapak tangan. Orang mengalami peluh berlebihan apabila mereka menjalankan, atau sebagai tindak balas kepada keadaan yang membuat mereka gementar, marah, malu, atau takut. Apabila cecair masin ini bercampur dengan bakteria pada kulit, ia boleh menyebabkan bau badan yang dikenali sebagai bromhidrosis. Dengan penggunaan antiperspirant atau deodoran, dan kebersihan yang betul ia membantu pembuangan atau jika tidak mengawal bau badan.

Tetapi peluh berlebihan kadang-kadang boleh menjadi punca beberapa keadaan perubatan asas. Pakar Utama sering mendengar aduan daripada pesakit mereka berpeluh malam rujuk peluh berlebihan yang berlaku pada waktu malam. Kejadian ini adalah sangat biasa dan selalunya tidak menyebabkan apa-apa kebimbangan. Sesetengah mungkin mungkin disebabkan oleh banyak selimut di tempat tidur atau kerana keadaan cuaca. Tetapi ia boleh menjadi punca gangguan perubatan.

Terdapat banyak sebab-sebab peluh berlebihan pada waktu malam. Berikut adalah beberapa keadaan yang diketahui yang boleh menyebabkan berpeluh malam:

Menopaus. Ini adalah sebab yang sangat biasa peluh berlebihan atau hot flashes yang boleh berlaku pada waktu malam di kalangan wanita perimenopausal. Sentiasa mengambil perhatian bahawa hot flashes dan gejala-gejala lain perimenopause boleh mendahului menopaus sebenar (pemberhentian haid) dengan beberapa tahun.

Hiperhidrosis Idiopathic. Ia adalah suatu keadaan di mana badan kronik menghasilkan peluh terlalu banyak tanpa apa-apa sebab perubatan boleh dikenal pasti. Ia boleh berkembang semasa zaman kanak-kanak atau di kemudian hari. Yang berpeluh berlebihan boleh berlaku walaupun semasa cuaca sejuk, tetapi boleh menjadi lebih teruk semasa cuaca panas dan apabila orang yang berada di bawah tekanan emosi.

Jangkitan. Telah ditetapkan dari segi perubatan yang batuk kering adalah jangkitan yang sering dikaitkan dengan berpeluh malam. Jangkitan bakteria lain yang boleh dikaitkan dengan peluh malam yang berlebihan adalah endokarditis (radang injap jantung), osteomielitis (radang dalam tulang disebabkan oleh jangkitan), abses seperti, bisul, lampiran, tonsil, kelengkang, Peritonsillar, diverticulitis, dan virus AIDS (HIV).

Kanser. Peluh berlebihan pada waktu malam boleh menjadi tanda awal kanser. Kanser paling biasa dikaitkan dengan gangguan ini adalah limfoma. Walau bagaimanapun, seseorang itu juga mungkin mengalami gejala yang lain juga seperti penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan dan demam.

Ubat. Tanpa gejala fizikal lain atau tanda-tanda kanser atau jangkitan, ubat-ubatan kadang-kadang punca peluh berlebihan. Ubat-ubatan seperti:

* Semua jenis ubat antidepresan boleh menyebabkan berpeluh malam termasuk antidepresan tricyclic, terpilih reuptake inhibitor serotonin (SSRIs), dan ejen baru, venlafaxine (Effexor) dan bupropion (Wellbutrin) boleh menyebabkan berpeluh malam sebagai kesan sampingan. Lain-lain ubat psikiatri juga telah dikaitkan dengan berpeluh malam.

* Perubatan yang diambil untuk demam yang lebih rendah (antipiretik) seperti aspirin dan acetaminophen kadang-kadang boleh membawa kepada berpeluh.

* Sebahagian daripada banyak ubat-ubatan yang boleh menyebabkan curahan termasuk niasin [(Niacor, Niaspan, Slo-Niacin) (diambil dalam dos yang lebih tinggi digunakan untuk gangguan lipid)], tamoxifen (Nolvadex), hydralazine, nitrogliserin, sildenafil (Viagra), kortison , prednisone dan prednisolone.

Hipoglisemia. Orang kencing manis yang mengambil insulin atau lisan ubat anti-diabetes mungkin mengalami hipoglisemia pada waktu malam yang disertai dengan berpeluh.

Gangguan hormon. Peluh berlebihan atau curahan boleh menjadi tanda-tanda beberapa gangguan hormon, termasuk pheochromocytoma, sindrom carcinoid dan hipertiroidisme.

Syarat neurologic. Gangguan saraf yang memberi kesan kepada fungsi badan sukarela seperti kelenjar peluh. Berpeluh keabnormalan, seperti berpeluh berlebihan atau berkurangan yang memberi kesan kepada keupayaan untuk mengawal suhu badan.

Kita tidak boleh menafikan hakikat bahawa peluh berlebihan adalah kacau ganggu dan sangat menjengkelkan, walaupun demikian, mereka kadang-kadang tanda-tanda dan gejala penyakit yang mendasari, dan pengesanan awal adalah sangat penting.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar