Total Tayangan Halaman

Penyembuhan - Di sebalik Babak daripada luka yang

Penyembuhan - Di sebalik Babak daripada luka yang

Sesetengah orang pergi melalui masa yang sukar selepas mengalami luka kecil pada kulit mereka. Ini adalah kerana bakteria berjaya memasuki melalui pembukaan kulit. Kulit adalah pertahanan utama untuk melindungi kami terhadap serangan bakteria. Apabila kulit anda mendapat dipotong, cara yang telah dibuka untuk bakteria yang merosakkan, dan jika bukan kerana mekanisme indah sel-sel pertahanan dalam badan anda, umumnya dikenali sebagai sel-sel darah putih, anda lebih awal daripada kemudian akan menjadi orang yang mati. Oleh itu, walaupun bakteria mempunyai akses, ia berada dalam perimeter terhad. Platelet adalah pembahagian sel-sel pertahanan darah kita. Mereka bebas serpihan darah mengalir yang bekerja bersama-sama dengan faktor-faktor pembekuan untuk membeku darah, tetapi hanya untuk sebab yang baik.

Adakah mereka akan membeku dan beku dalam edaran darah yang normal, aliran darah akan dihentikan dan anda akan sudah tentu, mati. Jadi pembekuan mereka bukan tanpa tujuan atau tidak berdisiplin dilakukan. Platelet yang sangat berkesan bagi mengawal aliran darah dari melampaui sempadannya. Pertimbangkan kejadian peluh. Air dengan bahan buangan yang dibenarkan daripada aliran darah, kemudian melalui kulit, tetapi kemudian darah itu sendiri tidak! Well, terima kasih kepada platelet. Senario lain adalah di mana pemakanan dihantar ke tisu-tisu dan organ-organ melalui urat berdinding nipis tetapi tidak ada pendarahan. The selectiveness bagaimana dan di mana darah pergi, dan destinasi tertentu terhad kecerdasan minda bawah sedar yang menakjubkan. Ia adalah jenis kecerdasan yang amazes kami dalam penyembuhan luka kulit atau luka.

Apabila anda terluka, penggera badan padam memanggil ke dalam tindakan tentera kategori yang berlainan bagi sel-sel darah putih. Pada masa ini juga, platelet menunjukkan kehebatan mereka. Mereka membentuk menjadi massa yang teratur dan membuat "plat" untuk mengelak bakteria daripada memasuki badan pada tapak yang terjejas. Dalam pada itu, satu lagi jenis pertahanan sel darah putih dipanggil neutrofil cepat bertindak balas kepada penggera. Mereka tiba di laman web yang terjejas dan mula berjuang dengan menyelubungi dan membunuh bakteria mengganggu. Tempoh masa penyembuhan luka banyak bergantung kepada berapa banyak sel-sel darah putih yang ada dalam sistem darah anda. Berapa banyak sel-sel darah putih anda perlu bergantung kepada bagaimana anda telah makan sistem imun anda.

Walaupun anda mengetahui darah untuk menjadi warna merah, apabila anda mengalami luka dan nanah borang, anda boleh mengenal pasti apa yang anda telah mendengar daripada sebagai komponen darah - sel-sel darah putih. Nanah adalah sel-sel darah putih yang kehilangan nyawa mereka di tempat kejadian pertempuran apabila melawan bakteria mengganggu.

The Band Aid terbaik Apabila Anda Potong

Biasanya, kita diberitahu untuk menutup luka atau luka menggunakan pembalut pelekat, memanggilnya bantuan band. Pengalaman peribadi saya adalah bahawa luka boleh mengambil dua atau lebih hari untuk sembuh dengan menggunakan bantuan band. Tetapi saya telah menemui satu penyelesaian cepat untuk masalah ini, dan ia adalah abu. Saya menyimpan sebotol abu biasa di rumah saya untuk berkhidmat sebagai pertolongan cemas untuk luka. Kaedah abu tidak bekerja walaupun luka adalah besar, tetapi atas sebab tertentu, ia berkesan pada luka hanya segar.

Kaedah

Walaupun kulit telah dikupas dan gantung kiri, jangan potong. Menggantikannya dan tuangkan bukit kecil abu atasnya (tidak menekan). Untuk potongan kecil ia akan segera berhenti pendarahan. Untuk memotong yang lebih besar, abu akan menjadi basah dengan darah. Perlahan-lahan slaid jika kira dan meletakkan satu lagi pusingan bukit abu, maka pendarahan akan berhenti. Jangan plaster atau mengganggu luka dalam tempoh 12 jam akan datang. Dalam tempoh 24 jam akan datang dipotong akan menjadi kes yang terlupa. Bukan sahaja abu melakukan pembedahan jahitan, tetapi ia adalah antiseptik yang berkesan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar